2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Различното в днешно време се приема за интересно, дори екзотично. Но какво става, когато нещата опрат до човека? Когато този човек се откроява в тълпата със своето поведение и знаци? Колко от нас биха се държали с него като с един равнопоставен, пълноценен човек?
Ваня Рашева е майка на деветгодишния Росен, момче от аутистичния спектър. За препятствията и борбата си ще разкаже тя самата в това интервю.
Кога и как установихте, че детето Ви има този проблем?
Установихме го, когато бе на две години. В началото като бебе той не правеше зрителен контакт с нас. Макар че го закачахме той единствено гледаше играчките си, не ни поглеждаше в очите. С мъжа ми си помислихме, че така правят бебетата и това зависи от характера. По-късно, когато беше вече на две и половина и се роди неговото братче веднага видяхме разликата в поведението. Осъзнахме, че дори по-малко дете прави зрителен контакт, усмихва се и е по-социално ориентирано. Незабавно потърсихме помощ. На лекарите не им беше трудно да сложат диагнозата, а тя беше аутизъм. Разбира се на нас не ни беше лесно да го приемем. Всеки родител би се съгласил, че първоначално когато се даде диагноза на дете, каквато и да е, е много трудно да се приеме от негова страна.
Сега седем години по-късно семейството дава най-добрите грижи, опитвайки се да балансира между изискванията и очакванията на обществото.
Вие споделихте, че учителите имат по-особено отношение към тях.
Да, това не е само мое мнение. Това е мнение на повечето родители, които водят децата си в сдружение „Алтернатива“. Нека да кажа, че в едни 50%, може би и повече, учителите, без да целя да ги обидя, много трудно приемат децата. Според тях такива, които не изпълняват поръчките им, които не ги гледат в очите и са по-затворени нарушават реда и дисциплината т.е. проявата на неподчинение към учителя, те го тълкуват като нещо неприемливо. Така различните деца се превръщат в отритнати от другите в групата.
А какво според Вас трябва да се промени в разбирането на хората, за да има по-добро интегриране?
Веднага мога да кажа какво е нужно. За да има по-добро интегриране, трябва да се започне от възприемането му от неговите другарчета. Този процес при всички положения се ръководи от учителя и мога да кажа, че присъствието на едно по-различно дете в класа не е въобще излишно, а може самият педагог да го използва така че да възпита у другите деца едно състрадание, една загриженост, отдаденост да помогнат на някого, който е по-различен. Аз силно вярвам, че те може да имат много добра възпитателна функция за останалите деца, да им бъде показано, че хората са различни така както цветовете, цветята и животните в природата и ако срещнат човек дали аутист или с друга особеност да не се стряскат, а просто да приемат, че това е част от многообразието на природата.
Помагат ли Ви с нещо държавата или специализираните организации?
Бих казала да. НГИ „СИСТЕМАТА НИ УБИВА“ и дейността им имаше голямо отражение върху живота ни. Друга помощ бе приетия Закон за личната помощ, който позволява придружител за хората в неравностойно положение. Това бе за нас от жизненоважно значение. В личен план за пръв път се почувствахме като приети от обществото с равни права и положение. Освен това използвам момента да изкажа огромната си благодарност към организациите, фирмите и частните лица, които чрез спонсорството си подкрепиха децата в сдружение „Алтернатива“ да направят хипотерапия, да отидат на курсове по плуване и най-различни други инициативи. Със сигурност това им се отразява добре и се надявам все повече хора да откликват.
Сега е актуална темата за ваксините. Четох, че предполагаемата причина за аутизма са били те? Вярно ли е?
От наличните сведения разбрахме, че действително е имало добра обосновка за тях. Смятало се е, че някаква част от децата са станали аутисти, защото в ранна детска възраст са им били поставени ваксини и организмите, които са генетично предразположени, не са изхвърлили самия химичен консервант на ваксината. Оттам нататък се получава токсикация на мозъка и центъра на говора не се доразвива. Това е една хипотеза. Затова в САЩ, където аутистичните деца са повече, развиват следната практика – при съмнение, че ваксината е причината в семейство при първо диагностицирано дете второто или третото не се ваксинира до тригодишна възраст с цел предотвратяване на неправилното усвояване на медикамента.
Такава практика има ли в България?
Не мога да кажа, но в САЩ знаем, че се отнасят с уважение към избора на семейството и са внимателни по този въпрос. Не е доказано, но го имат наум.
Какво бихте казали на родителите, които тепърва минават през този период на търсене и опознаване на аутизма?
Да не се поддават на отчаянието и тъгата. Всеки има съдба – нашата просто е по-различна. Вместо това да го приемат с усмивка, давайки цялата си обич и подкрепа на децата си без критика, срам или сравнение. Обръщането за помощ към терапевтични центрове за личностно и ресурсно подпомагане възможно най-рано също играе голяма роля. Кураж, търпение и успех!
Пак бръкнаха в изтормозената учителска д...
Ново българско училище отваря врати в Ам...
Американски старжурналист: В Украйна кон...
6 задачи през които избраните трябва да ...